2013. március 22., péntek

A tökéletes borsófőzelék nyomában

Egy pár hete különleges titkos küldetésem van itthon: igyekszem kifejleszteni a tökéletes borsófőzelék receptjét. Elsőre talán bagatellnek tűnik a dolog és a kedves olvasó talán legyint is kissé lenézően a bal kezével a monitor előtt - "ugyanmár, hiszen a borsófőzelék készítése igazán nem agysebészet."

No mármost nekem igen is az.

Az olyan napokon, mint a mai, amikor Barnabás is itthon van, mindig próbálok valami finomat és egyszerűt főzni ebédre, ami mindkettőnk számára kielégítő és mondjuk még tápláló is. A héten eddig mindennap főztem és a tésztától a lazacon át a kuszkuszig mindenféle jó dolog került már az asztalra. Szóval simán bevethettem a pénteki borsófőzeléket. 

Először is lássunk néhány alapvető kérdést, amelyeket mindenképpen tisztáznunk kell, mielőtt belevágunk a főzelékkészítésbe: 
  • mirelitborsóból készüljön vagy üvegesből? 
  • vagy frissből? (Amit mondjuk Magyarországon elég nehéz beszerezni az év háromnegyed részében.)
  • mennyi vízzel kell felönteni, ha a mirellitet választjuk? 
  • az üvegeset a levével kezdjük el főzni vagy nem? Kell még rá önteni egy kis vizet? 
  • habarjuk vagy ne? 
  • ha a habarás mellett döntünk, akkor lehetséges eltalálni a liszt és tej helyes arányát? 
  • a habarásba kerüljön tejföl is? 
  • egyáltalán milyen az igaz habarás? 
  • mennyi habarástól fog szépen besűrűsödni olyan igazi főzelékállagúra? 
  • ha nem habarunk, akkor mit csinálunk vele, hogy sűrű legyen? 
  • tejföl kell bele? 
  • mennyi adag borsóhoz kell mennyi adag habarás és/vagy tejföl? 
az egyik állandó tesztalany
Tesztfőzelék No. 1. 

Elmondom legelőször hogy csináltam. Mármint legelőször pár hete. Kivettem a mirelit borsót   (Aldi saját márka) a mélyhűtőtőből. Beleöntöttem egy lábasba. Felöntöttem egy kis vízzel jó sok vízzel. Amikor már melegedett, löktem bele egy kis sót és cukrot. Aztán csináltam egy kis habarást meleg tejből és egy kis lisztből. Ezt ráöntöttem a borsóra, majd vártam, hogy sűrűsödjön. Mivel nem sűrűsödött, csináltam több habarást több lisztből. Szerintem ebbe tettem egy kis tejfölt is. Majd ezt is ráöntöttem. Mikor palacsintatészta sűrűségű és ízű lett a cucc, tálaltam. Nem volt finom. 

Tesztfőzelék No. 2. 

Az első kudarc után változtattam a receptúrán. Szakítottam a mirelitborsóval és ezúttal az üvegesre mentem (Aldi saját márka). Felbontás után lével együtt mentek a borsók a lábasba. Úgy becsültem ez így elég sűrű lesz, ezért még kapott egy kis vizet is a dolog. Ízesítettem egy kis cukkoral és sóval. Aztán megint vártam rottyanásig és akkor ráöntöttem a  szokásos adag habarást, ezúttal tejföl nélkül. Nahát, a dolog vége egy se színe, se bűze dolog lett, csomó borsó valami halovány lével, amit főzeléknek nem lehet nevezni. Káromkodtam egyet, egy kicsit ettünk belőle a tesztalannyal, majd ment a kukába. 

Két sikertelen próbálkozás után, beszélgettem egy pár emberrel és újabb inptukkal gazdagodtam receptügyben. Az is bebizonyosodott, hogy ahány ember, annyiféle borsófőzelék van a világon. 

Tesztfőzelék No. 3. 

A mai adagot konzerves borsóval kezdtem (Bonduelle, 400g). Miután jól felcsesztem magam azon, hogy alig bírtam kinyitni a konzervet, a borsókat lével együtt beleöntöttem egy kis lábasba és csak egy induri-pinduri kis vizecskét engedtem még hozzá. Rottyanásközeli állapotban, kaptak egy kis sót és cukrot. Aztán egy doboz tejfölt (bio cucc, egy volt kolléganő javaslatára). Miután nem volt valami bizalomgerjesztő a látvány, gondoltam csinálok rá egy kis habarást (ami nem szerepelt a volt kolléganő javaslatában). Ezúttal egy kb. fél fakanálnyi (kisméretű fakanál) lisztből és mondjuk fél deci, vagy még annyi se tejből. Miután a tejfölt nagy nehezen csomómentesre dzsuváztam a borsón, rátettem ezt a habarást és vártam a csodát. Ami az állagát illeti, messze távol marad az anyukám tejszínes, hófehér borsófőzelékétől, de az íze ennek volt a leginkább tűrhető kategóriában. Mindketten jóízűt falatoztunk belőle. 

Na? Na? Na? Ti hogyan? 

26 megjegyzés:

  1. Én úgy szoktam, hogy egy kevés olajon, vagy vajon megpárolom a mirelit borsót, amikor levet kezd engedni, akkor kicsit megsózom, nyomok bele két fokhagymagerezdet, öntök alá egy nagyon kevés vizet, és lefedem, kis lángon párolom tovább. Amikor zsírjára sült, akkor felöntöm kevés liszttel elkevert sűrű főzőtejszínnel. Éppen hogy összeforralom, még ízesítem, só, fehérbors, kavarok rajta párat, majd elzárom alatta a gázt. Pár percig hagyom még fedő alatt pihenni.
    Barnabás ezen a fotón nagyon hasonlít rád.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már úgy értem nem a fintor miatt, hanem a szeme...

      Törlés
    2. na ez egy újabb verzió, de legközelebb akkor kipróbálom :-) eszembe nem jutott volna a fokhagyma, pedig magában is imádom! tudtam, hogy egy kis tejszín kell a jó bulihoz!!! ma már későn jutott eszembe.
      a kép meg úgy készült, hogy mondtam neki, hogy mosolyogjon :-) így mosolyog :-)

      Törlés
  2. A habarás nekem a liszt+tejföl, de a borsófőzeléket én is tejjel csinálom, az olajon megpárolt borsóra ráhintem a lisztet, összekeverem és mielőtt leégne felengedem tejjel. Amúgy nem szeretem a borsót, ezért sosem kóstoltam még (talán gyerekkoromban valamikor igen, de lehet h csak ösztönösen tudom h nem szeretem), viszont a főzeléket meg szokta enni a család. Lehet h csak nem akarnak elszomorítani.

    VálaszTörlés
  3. Én is hasonlóképp csinálom. Olaj+borsó+liszt+tej és víz keveréke. Só, bors, cukor és sok petrezselyem. A mamám pl paprikásan csinálja, mert nem szereti a tejes dolgokat, meg úgy a tejet általában. Na ez a fajta elég borzalmas...Csakis tejesen szeretem. Főtt tojással vagy virslivel, mint az oviban. :)

    VálaszTörlés
  4. Az üveges borsót a saját levével beleöntöm az edénybe, és felforralom... Egy 10%-os főzőtejszínben (200 ml) elkeverek egy púpos evőkanál lisztet (kukoricaliszttel is lehet, ha egészségesebben szeretnéd). Ezzel főzöm össze, vizet nem teszek hozzá egyáltalán. Ekkor lesz jó főzelékszerű szaftja. Még mehet bele pici cukor (én édesítővel csinálom), só (vagy ételízesítő), és apróra vágott petrezselyem (szárított is jó)... Fasírttal a legjobb, vagy virslivel :) Egyébként mindig tartok itthon tejszínt, meg néhány üveg borsót, mert ha megkívánjuk, akkor ezzel a recepttel 10 perc alatt kész a vacsi :) Remélem neked is bejön! Puszi: Reni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi van Reni? Megtörted a sokéves hallgatást és elkezdesz kommentelni? :-) Én nagyon örülök! A receptet pedig mindenképpen kipróbálom!!

      Törlés
    2. Ritkán kommentelek, de most már fogok... :D

      Törlés
  5. Bakker, elbizonytalanodtam... Pedig ezeket én tudni szoktam!
    Hát ezen fogok agyalni, hogy hogy csinálom....


    Ui: én a tökéletes tökfőzelék receptjét keresem úgy egy éve....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Verde! Üdv a blogon! alant találsz egyet by martine :-)

      Törlés
    2. :) Már régóta némálkodom itt, de ez a főzelékdolog meghozta a hangom :)

      Törlés
  6. Nálunk másmilyen :)

    a mirelit borsót felteszem főni épphogy ellepi vízbe. Teszek hozzá sót, egy pici cukrot, egy-két fej pici hagymát (egészben, de azért persze meghámozva), egy csokor petrezselymet egészben (vagy kb. ugyanennyinek a levelét felaprítva) megfőzöm. SNITT Nem habarom és nem teszek bele sem tejfölt, sem tejet, hanem egy egész pici rántást (olajon megfuttatott liszt (mondjuk fél kg borsóhoz egy-két evőkanálnyi), hozzá egy kis pirospaprika), ezt felöntöm a borsó már kihűlt levével. Lehet úgy is, hogy a rántás hűl ki és ahhoz öntöm a forró borsólét. Mindenképp összeforralom még egy percre őket. A végeredmény szerintem elég finom (bár én nem szeretem a borsófőzeléket, de Á. pld imádja) (mi a főtt hagymát is megesszük, de van, aki ezt és /vagy az egész petrezselymet kidobja belőle tálalás előtt)


    Ha már így belejöttem, leírom a tökfőzeléket is (nekem ez a tökéletes, a "hivatalos" neve magyaros tökfőzelék, a napköziben megszokotthoz semmiben sem hasonlít, azt nem szeretem)

    hagymát vágok (nem apróra, hanem hosszú, vékony félkarikákra), olajon megdinsztelem, ha már üveges, ráteszek egy csokor egészben hagyott kaprot, aztán a gyalult tököt (ha van, frisset, ha nincs, mirelitet - de sajnos nem minden fagyasztott tök jó, az aldis és a lidles pont nem, mert teli van vízzel és szétázik, vagy mi). A tök nagyon hamar megpárolódik a hagymával (nyáron dobok rá egy fél paprikát és egy fél paradicsomot is). Amikor megpárolódott, de nem főtt szét, még szinte ropog, akkor szórok rá kb. egy evőkanálnyi lisztet (ezt hívják staubolásnak), összekeverem, teszek rá egy kanálnyi pirospaprikát is, majd egy-két doboz tejföllel átkeverem. A legvégén esetleg teszek hozzá egy kis cukrot és egy kiskanálnyi ecetet is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. gondoltam, hogy te valami flancosat csinálsz :-) már a szilveszteri lencsefőzelék is erre utalt. Mindenképpen kipróbálom ezt is. Tudod mit nem értek? Hogy honnan jön a borsó kihűlt leve? mindenképpen meg kell várni, hogy kihűljön?
      az aldiban általában nem jók a mirelitzöldségek általában. pont ma hallottam a pénztárnál, hogy a brokkoli is ugyanilyen.
      kipróbálom a tökfőzeléket is! Köszi!

      Törlés
    2. csak azért, mert ahhoz, hogy ne legyen csomós, a forró rántást hideg lével kell felengedni - a már kihűlt rántást meg forróval :) EZ flancos? nagyon gyors, kb. 20 perc alatt kész van :) Vicces, hogy mindenki fehérre főzi, én még tejjel/tejföllel/tejszínnel sosem ettem borsót :O

      Egyébként borsóból meg zöldbabból jó az aldis, fejtett babból is... meggyet szoktam még venni, málnát, meg kukoricát, azok is jók.

      Törlés
  7. hát, igazán jót nevettem. asszem az egyszerűségében rejlik a nehézsége. nekem sem sikerült még ugyanúgy egyik borsófőzelékem sem. amit én mindig betartok, majd minden főzelékemnél, hogy pici olajon megpárolt, vagy megdinsztelt hagymára öntöm rá a borsót, vagy a bármit,kicsit megpárolom, majd felöntöm vízzel, éppen, hogy ellepje. só, bors, foghangya. a sűrítéshez a rántást(zsírral, ha nagyon hazait akarok)szoktam tejföllel behabarni. szakács barátosné javaslatára egy kis borsót kivéve és összeturmixolva, majd az egészhez adva szép zöldes színt csinál.
    hát ennyi.
    ja és cuki a kölök, de főleg a mosolya :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szóval te is a olajos, hagymás tábort erősíted!

      Törlés
  8. ja és a petrezselyem... az a borsóhoz elengedhetetlen. a friss a legfaszább.

    VálaszTörlés
  9. Én imádom azt a borsófőzeléket amit én készítek.Nekem úgy ízlik ha olyan mint régen a menzán.Fél órás meló az egész vagy még annyi se.A fagyasztott borsót egy edénybe teszem felöntöm addig vízzel,hogy ellepje de ne legyen túl sok.Rakok bele sót és cukrot.Hagyom had főljön.Ha már a borsó megpuhult (ez nálam negyed óra vagy 10 perc forrás utántól)akkor berántom.Ezután meg behabarom.Az nálam úgy néz ki hogy tejföl lisztel elkeverve.Kb csak fél pohár tejfölt szoktam felhasználni.Így az egésznek nagyon szép sárga színe lesz,sűrű is és hát nekem és a lányomnak még máig is a kedvenc ételünk.Remélem tudtam valami okosat én is mondani és segíteni.

    VálaszTörlés
  10. Köszi Viki, még szép, hogy tudtál okosat mondani :-)

    VálaszTörlés
  11. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  12. Most egész évben ehettek borsófözeléket. :)

    A főzelékeket egyszerűen nem tudom hova tenni. Lencsefőzeléket csináltam egyszer (kétszer?) újévre, őrült nagy sikere volt (tényleg, az öcsém még csomagoltatott is magának), most már általban abból is saláta van, vagy lencse-chorizo, leves.

    Nincs vele semmi bajom, de nem jut eszembe csinálni sosem. Egy sima vízben főtt (de nem szétfőtt) zöldség szerintem sokkal finomabb. Jóllakni meg egyiktől sem lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebből most leginkább az érdekel, hogy hol tudok chorizo kolbászt venni Budapesten? :-)
      És lencsét én is kb 2x főztem, a borsón túl pedig még soha semmilyen főzelékkel nem próbálkoztam.

      Törlés
    2. Megnéztem neked, a fény utcai piacon is van. ha érdekel mondhatok kordinátákat is.

      Törlés
    3. :-) Kedves vagy Motyi. Szerintem oda nem tudok elmenni, mert abszolút nem esik útba. Viszont a Culinarisba benézek holnap! Annyira jó Nigellás receptem van chorizoval :-))) Alig várom, hogy kipróbáljam!

      Törlés