2010. december 28., kedd

A munkahelyi stresszről

Sajnálom, hogy mostanában nem volt időm írni, pedig igazán úgy terveztem, hogyha egyszer várandós leszek, akkor annak bizony minden mozzanatát megörökítem. Persze mentegetőzhetnék, hogy kevés megörökítenivaló van azon, ha a heteken keresztül csak hányunk és próbálunk békésen átvészelni minden napot, de ez egyáltalán nem lenne jó mentség. Már csak azért sem, mert a hányás hellyel-közzel elmúlt (néha még becsúszik egy-egy happening reggelente) és azért lenne is miről írni. Barnabás egyre aktívabb és figyelemreméltó, hogy micsoda rúgásokkal ad életjelet magáról, különösen akkor, amikor kap egy kis ennivalót a zsinóron keresztül. Kedvenc tornagyakorlata, amikor a hólyagomon szteppel és közben a fejét a gyomromba fúrja. Legalábbis gondolom, hogy valami ilyesmi pózban lehet néha a visszatérő terhességi reflux jelentétéből és hihetetlen gyakorisággal jelentkező vizelési ingerből.

Ráadásul még férjhez is megyek.

Szóval téma van, de egyszerűen csak nem volt időm, bevallom töredelmesen.
Előkészületben lévő témák:
  • éveleji újévi fogadalmak felülvizsgálata
  • 2o1o számokban - hagyományosan már a tavalyi összegzés mintájára
  • a kismamaság és a mozgásgazdag/szegény életmód
  • Terhesség pro&kontra - rendhagyó formában
  • Programajánló január első hetére
Orvosi utasításra most Barnabással itthon leszünk egy pár hétig, tekintettel arra, hogy egy 150% százalékkal pörgő rendszerbevezetés a munkahelyen semmiképp sem kedvez egy kisbabának.

Ennek apropóján most megtöröm a csendet egy idevágó témával, amit a minden év végén megjelenő céges életmód magazinunkba írtam. Bár szokatlan bejegyzés ez itt, de hátha valakinek hasznos lesz egyszercsak. Jó olvasást, aztán ne tessék túl sokat idegeskedni!

Íme:

Megszüntetni nem tudod – optimalizáld!

A munkahelyi stressz korántsem a kedvenc témánk. Lehet szeretni vagy éppen nem szeretni, de létezését semmiképpen sem tagadhatjuk. Kialakulását rendkívül sok tényező befolyásolja – határidők, munkatársainkkal való kapcsolataink, a munka és magánélet egyensúlya stb. Jó tudni, hogy a kis mennyiségű stressz jótékony hatással lehet ránk, ám fontos, hogy idejekorán felismerjük, amikor ez már nem egészséges. Ahány forrása van a munkahelyi stressznek, annyi megoldási út is létezik.

Minden vállalat életében vannak stresszesebb és nyugodtabb időszakok és így van ez nálunk is. Az SAP bevezetése mindannyiunkra nehéz terheket ró: egy új rendszert kell megismernünk és használnunk zökkenőmentesen januártól, amely szinte minden munkafolyamatot és ezzel a mindennapi gyakorlatainkat is megváltoztatja. Bizonyára megterhelő az évvégi zárás és a jövő évi indulás, amely mindenkire hatással lesz.

Most néhány tippet és trükköt mutatunk be nektek, amelyet viszonylag gyorsan alkalmazhattok, ha úgy érzitek, hogy összecsapnak fejetek felett a hullámok.


1. Ismerd fel!
Ahhoz, hogy a stressz ne merítsen ki hosszú távon, fontos, hogy megtanuld felismerni és megoldani azokat a helyzeteket, amelyek szorongást vagy agressziót váltanak ki belőled.

2. Tervezz előre!

A stressz egyik fő oka a nem megfelelő időgazdálkodás. Gyakran nem gondoljuk át a ránk váró teendőket, így végül sok mindenre nem is tudunk időt szakítani. Ezt viszonylag egyszerűen elkerülhetjük, ha beírjuk a naptárunkba a fontos dolgokat, telefonunkban vagy a levelezőrendszerben emlékeztetőt állítunk be halaszthatatlan teendőinkhez.

3. Gazdálkodj okosan – az időddel és az energiáiddal!

Oszd be idődet, és kérd meg a főnöködet, hogy lehetőség szerint előre tájékoztasson az elvégzendő feladatokról: ha látod magad előtt, mely feladatra mennyi ideje jut, sokkal könnyebben birkózik meg velük. Ha ez kivitelezhetetlennek tűnik, akkor mindig koncentrálj az éppen elvégzendő feladatra és ne a jövő miatt aggódj!

4. Listázz!

Akár heti, akár napi rendszerességgel gondold át feladataidat és készíts listát róluk. Ugyanakkor ne próbáld magad görcsösen tartani ehhez a listához, inkább csak iránymutatásként kezeld. Ha menetközben elvégeztél egy olyan feladatot, ami eredetileg nem is volt a listán, gyorsan írd fel és húzd is ki. Elégedettséggel fog eltölteni.

5. Priorizálj!

Sokszor összecsapnak fejünk felett a hullámok. Bármennyire sok dolgod is van, próbálj meg egy időben csak egy feladattal foglalkozni. Kezdd a legfontosabbal vagy a legnehezebbel, így hamar túlleszel rajta és legalább emiatt nem kell majd aggodalmaskodnod a nap hátralévő részében.

5. Tarts szünet!
A nyugodt hangulat elérése érdekében tarts óránként 5-6 perc szünetet. Igyál egy teát munkatársaiddal vagy mozgasd meg hátizmaidat, nyakizmaidat az íróasztal mellett. Jó idő esetén, sétálj egy nagy kört a parkolóban.

7. Barátkozz!
Néha nem is gondolnád milyen kedves emberek vesznek körül! Ismerd meg jobban a kollégáidat, beszélgessetek időnként másról is, mint munkáról. Kérdezd meg milyen az új autója, nézegessetek nyaralós képeket vagy elemezzétek ki a tegnap esti meccset/Barátok közt-öt. Egy kis barátkozás oldottabb hangulatot teremt. Ha nincs témátok, válasszatok ki egy jó kis Testébresztő eseményt és sportoljatok együtt!

8. Békülj!
Ha még nem barátkoztatok össze vagy jól sikerült a barátkozás és problémád adódik valamelyik kollégáddal, igyekezz azonnal rendezni a helyzetet. Ismerjétek és értsétek meg egymás álláspontját, így a jövőben könnyebben el tudjátok kerülni a konfliktusokat.

9. Bambulj!
Nem is gondolnánk, hogy a bambulás az egyik leghatékonyabb stresszoldó eszközünk! És ez nem népi hiedelem! Kutatók szerint a bambulás egy nagyon rövid ideig tartó transzállapot, amikor néhány másodpercig vagy akár percekig csak és kizárólag önmagunkkal foglalkozzunk. Bambulás után gyakran azt tapasztaljuk, hogy megszáll bennünket az ihlet és csak úgy burjánzanak fejünkben a jobbnál jobb gondolatok! Roppant olcsó és bárhol alkalmazható megoldás!

10. Szerezz be szobanövényeket!
A szobanövények meghittséget, otthonosságot sugároznak, és közben az iroda levegőjét is frissítik. Gondozásukat vállalatunknál kertészek végzik, így e téren sajnos nem számíthatunk kikapcsolódósára, de mindenképpen gyönyörködhetünk bennük.

11. Lélegezz!
Ha már sikerült növényeket szerezned, lélegezz! Stresszhelyzetben tudatosan igyekezz lelassítani a légzésedet. Ezzel azt üzened az idegrendszerednek, hogy megnyugodhat, nincs vészhelyzet. Máris képes leszel higgadtabban szemlélni az eseményeket.

KONFLIKTUSKEZELÉS – TÉVHITEK ÉS IGAZSÁGOK

TÉVHIT
  • A konfliktusnak nincs funkciója.
  • A konfliktus kommunikációs rövidzárlatot okok.
  • Ha elkerüljük, akkor a konfliktus meg sem történik.
  • Minden konfliktus megoldható.
  • A konfliktusnak mindig van egy győztese és egy vesztese.

IGAZSÁG
  • A konfliktus elkerülhetetlen.
  • A legtöbb konfliktus kezelhető.
  • A konfliktusnak kapcsolatépítő ereje lehet.
  • A konfliktus előmozdíthatja a változást.

IDŐGAZDÁLKODÁS
  • Írsz napi listát a feladataidról?
  • Priorizálod a napi feladataidat?
  • Végrehajtasz minden feladatot a listádról?
  • Rend van az íróasztalodon?
  • Határidő előtt befejezed a feladataidat?
  • Leírod a céljaidait?
  • Teszel azért mindennap valami apróságot, hogy teljesítsd őket?
  • Időben belekezdesz és befejezed a feladataidat?
MIT TEHETSZ TE A STRESSZ CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
  • Legyél tisztában a határaiddal, ismerd fel a téged befolyásoló stresszfaktorokat és dolgozz ki megoldásokat kezelésükre!
  • Strukturálj és priorizálj!
  • Merj nemet mondani felettesednek és kollégáidnak azokra a feladatokra, amelyekről úgy érzed, hogy meghaladják képességeidet!
  • Légy konstruktív és törekedj a megoldás keresésére, amikor az lehetséges.
  • Kérdezz és kérj segítséget közvetlen felettesedtől és kollégáidtól szükség esetén.
  • Oszd meg aggodalmaidat családtagjaiddal, barátaiddal vagy kollégáiddal.
  • Az életedet te irányítsd és fogadd el a megváltozhatatlant.
  • Folytass aktív és egészséges életmódot – figyelj oda a kiegyensúlyozott étrendre és a rendszeres testmozgásra.
  • Szánj időt a pihenésre és élvezd ki a kedvenc időtöltésedet! Tanulj meg relaxálni!
  • Tudatosítsd magadban, hogy mi az igazán fontos dolog számodra az életben.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése