2009. november 12., csütörtök

A nagy comingout

Vállalom. Szeretném megosztani ország-világgal, hogy vállalom. Büszkén és felemelt fejjel.

Szeretem a distinktív kategóriákat. Gyakran mondom azt, hogy a világon kétféle ember van.
A világon kétféle ember van: aki szereti Michael Jacksont és aki nem.
A világon kétféle ember van: akinek vörös haja van és akinek nincs.
A világon kétféle ember van: aki Olaszországban lakik és aki nem.
A világon kétféle ember van: aki csak a meglepetésért veszi a Kinder tojást és aki nem.

Felvilágosult értelmiségi nőként persze tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy a világ nem fekete és fehér, de mégis saját magam szórakoztatására, pusztán viccből sokszor, osztom az embereket ilyen kategorikus, egymásnak tökéletesen ellentmondó csoportokba.

Teszem ezt most is, eme bejegyzés soraiban. A világon kétféle ember van: aki beoltatja magát influenza ellen és aki nem.

Szeretném elmondani és büszkén felvállalni, hogy én az előbbi csoportba tartozom. Még mielőtt azonban bárki is azt gondolná, hogy a manipulatív média befolyása alatt állok, leszögezem, hogy még csak a tévénézésig sem nagyon jutottam el az elmúlt pár hétben, mivel három hétig Amerikában voltam, utána egy hétig Bulgáriában, az elmúlt napokban pedig többnyire estig az irodában. (Azt a jót CSI epizódot azért megnéztem tegnap, amikor Horatio elment New Yorkba, hogy Mac-kel együtt nyomozzon.) Reggel pedig max. a tőzsdehíreket hallgatom a Cafén - ehhez abszolút nem is értek és nem is érdekel amúgy, de valamiért rászoktam. Mióta devizahitelem van. Szerintem azóta.

A világon kétféle ember van: akinek van határozott véleménye és akinek nincs.

Ez tényleg olyan, mint a foci - ahogy ma Gábor mondta és kiegészíteném a kommunikációval, mert ahhoz is mindenki - ehhez is mindenki ért. A H1N1 jobban megosztja az országot, mint Morvai Krisztina vagy Gyurcsány Ferenc. Vannak hangos érvek és ellenérvek. Erről beszél mindenki. A minap például azt hallottam, hogy valaki, aki nem oltatta be magát, nem akart egy olyan ember mellé ülni, aki beoltatta magát, mert félt, hogy megfertőződik. Majd kifejtette, hogy Ukrajnában nem is H1N1 van, mert Elton John elment oda valami árvát örökbe fogadni és erre nem megfertőződött valamivel, amiről kiderült, hogy nem is H1N1. A csudába is.

Tisztára csodálkozom azon, hogy Bede Márton még nem írt egy valamire is való menő cikket arról, hogy akkor most az oltás menő vagy nem menő. Csodálkozom, hogy nincsenek még a facebook-on oltáspárti vagy oltást pártoló csoportok. Csodálkozom, hogy az ÁNTSZ még nem regisztrált a twitteren. Csodálkozom azon, hogy a H1N1 még nem blogol arról, hogy mikor és hogyan kíván mutálódni.

Én az oltás mellett döntöttem. Több okból is, de elsősorban és leginkább saját magam érdekében és a saját magam védelmében. Voltam már influenzás, igen, túl lehet élni, de nem szeretnék még egyszer 3-4 napig 40 fokos lázzal, fájó ízületekkel fetrengeni egy ágyban, mint egy kivert kutya. Mindemellett mostanában kicsit többet utazom a kelleténél és mindenféle emberekkel találkozom mindenféle reptereken. Vagy ülök mindenféle ember között egy légkondicionált tréningteremben friss levegő nélkül. Bulgáriában a múlt héten 48 iskolát zártak be a múlt héten, e héten már az összeset.

Gergő doktor azonban nagyon okos dolgokat mondott:
  • "a védőoltásokat nem véletlenül találták ki. Nekik köszönhetően már nincs himlő vagy járványos gyermekbénulás. Ezek szinte eltűntek a Földről, köszönhetően a védőoltásoknak, ha nem így lenne, akkor az atomerőművek fele a „vastüdők” áramfelvételét biztosítaná" (most szó szerint idéztem Gergő doktor szavait és még fogom is).
  • Maga az influenza nem egy halálos betegség. De én - és szerintem még sokan mások - nem engedhetem meg magamnak, hogy egy vagy akár két hetet is otthon feküdjek 60%-os táppénzen. És azt sem szeretném felvállalni, hogy megfertőzök egy sokkal gyengébb immunrendszerrel rendelkező emberkét, aki aztán bele is halhat az influenza szövődményeibe.
  • "Maga az oltóanyag nem tartalmaz élő vírust, csak inaktivált partikulumokat, tehát nem tud okozni influenza megbetegedést" - így bárki nyugodtan leülhet bárki mellé, aki korábban már kapott védőoltást, minden bizonnyal túl fogja élni.
  • A legjobban az összeesküvés-elméleteket szeretem - a vírust valakik kitalálták, hogy megfertőzzenek jó sok embert, hogy azok aztán jól megbetegedjenek, amire aztán jól ki lehet fejleszteni a védőoltást és jól be lehet etetni a sok ember, hogy oltassák be magukat, mert az így majd jó sok pénzt keres a gyógyszermaffiának vagy valakinek. Hát ez van. Csesszék meg, de akkor is mi betegszünk meg, nem ők. Ha nem oltatom be magam és talán megbetegszem, akkor aztán jól kicsesztem a maffiával vagy akárkivel.
  • "Ami a higany kérdését illeti. 50 ug thiomersalt tartalmaz mindkét oltóanyag (a szezonális és a H1N1 elleni is), az ug a g 1/1.000.000-od része… Budapesten csak élni, nagyobb kockázattal jár, mint amekkora veszélyt jelent a szervezetünkre ez a mennyiség".
  • "Mellékhatások általában enyhék, lokális izomfájdalom érzékenység az oltás helyén, esetleg hőemelkedés. Súlyos allergiás reakciót, mint bármi más, amivel még nem találkozott a szervezetünk, ez is okozhat, de gondoljunk csak arra, hogy senkinek sincs a homlokára tetoválva a születésekor, hogy óvakodj a méhcsípéstől, s van, hogy meg is történik a baj. Súlyos neurológiai szövődményeket is okozhatnak a védőoltások (mind, nem csak ezek), agyvelő, agyhártya gyulladás, de ezek inkább immunológiai eredetűek, s nagyon ritkák." - lokális izomfájdalom volt, de az akkor is volt, amikor legutóbb Gergő szurit adott, miután egy egész napig hánytam megállás nélkül. Ez utóbbinál mellesleg még sírtam is.
Szóval így döntöttem ám az oltás mellett. Már tavaly is és idén is. És valószínűleg jövőre is így döntenék.

Mindazonáltal azonban maximálisan tiszteletben tartom a különböző véleményeket. Vannak oltáspártiak, vannak oltásellenesek. Vannak, aki hezitálnak és vannak, akik nem. Vannak, akik leszarják az egészet. Egyébként ettől szép a demokrácia - hogy egy kicsit okoskodjak is itt a végére. Semmi sem kötelező és mindenkinek vannak jogai. Mindenkinek van joga magát beoltani vagy nem. Mindenki maga hozza meg a saját kis döntéseit, legyenek azok helyesek vagy éppen hibásak. Mindenki maga vállal felelősséget a tetteiért és mindenkinek jogában áll azt gondolni, amit csak akar. Ettől kerek a világ, mégha néha nem is olyan nagyon egyszerű.

Hát elmondtam amit akartam. Köszönöm Márknak az inspirációt.

oltás előtt vs. oltás után

ui: és ha már ez itt egy nagy comingout poszt, akkor azt is szeretném bevallani, a világon kétfajta ember van: aki sírni fog, amikor elhallgat a Sláger Rádió és aki nem. Ebben a témában az utóbbi csoportot fogom erősíteni.

6 megjegyzés:

  1. tetszett ez a comingout! :o) én csatlakoznék a csoporthoz: a beoltott, sláger rádió elhallgatása után nem sírókhoz...

    VálaszTörlés
  2. Hát ez szép! :) Amúgy szépen megírt bejegyzés, szinte mindenre választ kaptam, egyedül a variabilitásra nem ;), de ezt majd az egyik pesti találkozásunkkor, mondjuk egy pohár Starbucks kávé mellett megbeszéljük ! :)

    VálaszTörlés
  3. :) Éljen, egy új mozgalom :) Márk, bárcsak tudnám mi az a variabilitás :) És tudod, hogy Pesten nincs is Starbucks? Bécsbe kell mennünk :)

    VálaszTörlés
  4. A talján földön szolgálatot teljesítők és családtagjaik meg várják a magyar oltóanyagot, mert hogy az a jó, és messze földön híres.

    VálaszTörlés
  5. Az influenza vírus ellenszere a vakcina ellen... (A H és N betűk utáni számok egy-egy törzs variánsai) Amúgy a magyar vakcina valóban jó, de jövőre már megint új kell, pont a variabilitás miatt (Elton John esete). És hogy pont Starbucks nincs Pesten, nem értem...

    VálaszTörlés
  6. Remek bejegyzés. Magam is hasonló véleményen vagyok, mint te. Jövő héten kapjuk mi is az oltást.

    VálaszTörlés